הפרעה רגשית עונתית (SAD) והליבידו שלכם

הפרעה רגשית עונתית (SAD) והליבידו שלכם

כולנו היינו שם. הימים מתקצרים ונעשים חשוכים יותר. מזג האוויר משתנה לרעה, וכך גם תחושת הרווחה הכללית שלנו. עבור רבים, חילופי העונות יכולים לאותת על ירידה במצב הרוח, אך עבור כ-5 אחוזים מהאוכלוסייה, במיוחד אלה החיים רחוק מקו המשווה, עשויים לסבול במשך כ-40 אחוזים מהשנה שלהם מ'הפרעה רגשית עונתית' או מה שנקרא באנגלית, SAD (קיצור של Seasonal Affective Disorder).

 

להפרעה רגשית עונתית, או בקיצור SAD, יכולה להיות השפעה משמעותית על אנשים במספר דרכים, כולל השפעה על החשק המיני והתשוקה המינית. הנה מה שאתם צריכים לדעת על זה.

מהו SAD?

SAD הוא סוג של דיכאון הנגרם על ידי חילופי עונות ואור טבעי מוגבל. לכך יכולה להיות השפעה על ייצור סרוטונין ודופמין בגוף, שניהם משפיעים על מצב הרוח, החשק המיני וההתנהגות. כמו כל בעיות בריאות הנפש, ישנן השפעות גם על הגוף הפיזי.

 

  • הפרעה בתפקוד המיני, אובדן תיאבון מיני.
  • אנרגיה נמוכה, חוסר שקט או חוסר מנוחה.
  • בעיות בהירדמות או יותר מדי שינה.
  • שינויים בתיאבון או במשקל.

 

בנוסף, SAD יכול גם לגרום לקשיי ריכוז, ובחלק מהמקרים למחשבות על מוות או התאבדות.

סקס ו-SAD

יתכן שתראו תחילה את ההשפעות של SAD בחיי המין שלכם, או שזה בכלל לא יופיע בחדר השינה. כולם שונים. למרבה הצער, רבות מהתרופות לניהול דיכאון מקשות על העוררות והאורגזמה. זה יוצר מעגל שלילי שיכול להשפיע על ההערכה העצמית המינית שלכם. כאשר התיאבון למין ולהנאה נסתם, לעתים קרובות אנו מרגישים שחלק בנו "שבור". חשוב לזכור ש-SAD הוא הפרעה זמנית הניתנת לטיפול. אל תאבדו תקווה אם אתם לא חרמנים במהלך הלילות הארוכים ביותר בשנה.

 

אל תשכחו, מין ואינטימיות הם לא אותו דבר. אתם יכולים לקבל ולתת שפע של חיבה ואנרגיה אינטימית לבני הזוג שלכם גם אם אתם לא עושים סקס. ייתכן תפקוד לקוי פיזי, כגון חוסר יכולת להתעורר מינית או להישאר מגורים. זה יכול להיות גילוי צורם ומטריד, אבל הוא בשום פנים ואופן לא מעיד שמשהו לא בסדר איתכם לתמיד. הנפש והגוף שלכם פשוט דלים במשאבים שהופכים סקס למהנה ורצוי.

לעבור את עונת ה-SAD

לחיות טוב עם SAD זה אומר לבצע שינויים שיעזרו לכם להצליח. טיפול, במיוחד טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), יכול להיות חלק מתוכנית אסטרטגיה יעילה לטיפול ב-SAD ובבעיות המיניות הנלוות לכך. בנוסף, ישנם הרבה משאבים מקוונים על CBT ו-SAD שאליהם תוכלו לגשת בחינם.

שמרו על גופכם ונפשכם, למען הסקס הטוב!

SAD עשוי לגרום לכם להרגיש עצובים. אבל זה לא אומר שאתם חסרי אונים. זה רק אומר שתצטרכו לקבל את ההנאה שלכם איפה שאתם יכולים. לא כל הנאה היא מינית, אבל אפשר להתאים בין מה שגורם לגופכם להרגיש טוב לכימיה במוח שלכם. לעסוק במין, לאונן, להתרחץ, לראות הצגה שמצחיקה אתכם. ביסודו של דבר, אתם צריכים לעשות משהו שנותן לכם את ההרגשה הטובה הזו.

 

שינויים בחשק המיני יכולים להיות מלחיצים ומדאיגים, אך הידיעה שהירידה בחשק המיני שלכם היא חלק מ-SAD יכולה לעזור לכם לשמור על הפרספקטיבה. יש הרבה דברים קטנים שאתם יכולים לעשות כדי להרגיש טוב ככל שתוכלו, מבחינה מינית:

 

אתם יכולים להתמכר לטיפוח עצמי. זה חשוב להתמודדות עם SAD, לא משנה מה הסימפטומים שלכם. כשאנחנו מרגישים טוב בקשר לגוף שלנו, אנו נינוחים יותר וקל לנו להתעורר מינית.

 

עשו קצת שינויים. זה יכול להיות זמן מצוין להחזיר את ליבידו על ידי קניית צעצועי מין חדשים. הזמינו משהו מהנה, ערכו רשימת פנטזיות, או נסו לקיים שיחה מלוכלכת עם בני הזוג שלכם.

 

גופכם הוא מקדשכם. דאגו לשמור על רמת לחות גבוהה, או בשתי מילים – שתו מים! זה שומר עלינו רגועים, מה שהופך את הסיכוי למין לפחות מרתיע. קשה להרגיש סקסיים כשהשרירים או המפרקים נוקשים.

 

התחילו להתאמן, למרות שאתם לא רוצים. זה יפיק במוחכם את האנדורפינים שהוא משתוקק להם ויגרום לכם להתעורר ביתר קלות. אתם מקבלים נקודות בונוס אם אתם מתאמנים בחוץ! אור טבעי על הפנים שלכם, גם אם זו לא שמש מלאה, במשך 20 עד 40 דקות ביום תסייע להפחית את ההשפעות של SAD. אתם יכולים גם לעשות "אמבטיה קלה" מול מנורת ספקטרום מלא. אל תשכחו קרם הגנה!

 

קחו את הויטמינים שלכם! ויטמינים C ו-D3, אבץ, מגנזיום ומלטונין טובים בדרך כלל ל-SAD והם גם מאוד זמינים.

סיכום

בעיות הליבידו הנגרמות כתוצאה מ-SAD יכולות להשפיע עליכם מאוד, לכן חשוב לזכור שהן לא יימשכו לנצח ואתם לא לבד. דברו עם הרופא שלכם ושמרו על עצמכם. זכרו: זה בסדר לתעדף את עצמכם, את בריאותכם ואת הצרכים המיניים שלכם. אתם קודם, לא משנה העונה.